Biuletyn Informacji Publicznej - strona główna

STATUT Muzeum Historyczno - Etnograficznego w Chojnicach

Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1.

Muzeum Historyczno - Etnograficzne w Chojnicach, zwane dalej „Muzeum”, działa w szczególności na podstawie:

  1. ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 1997 r. Nr 5, poz. 24, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o muzeach”;
  2. ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej”;
  3. postanowień niniejszego statutu.

§ 2.

  1. Organizatorem Muzeum jest Powiat Chojnicki.
  2. Ogólny nadzór nad Muzeum sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, a nadzór bezpośredni Zarząd Powiatu Chojnickiego, który zapewnia Muzeum środki potrzebne do jego utrzymania i rozwoju.

 

§ 3.

Muzeum jest wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora pod numerem 1 i posiada osobowość prawną.

§ 4.

Siedzibą Muzeum jest miasto Chojnice, a terenem działania obszar Rzeczypospolitej Polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem regionu Ziemi Chojnickiej i Kaszub południowych.

Rozdział II
ZAKRES DZIAŁANIA

§ 5.

Celem Muzeum jest działalność określona w art. 1 ustawy o muzeach.


§ 6.

Muzeum realizuje cele określone w § 5 przez:

  1. gromadzenie zabytków i materiałów dokumentacyjnych w zakresie archeologii, etnografii, historii, militariów, numizmatyki, sztuki i rzemiosła artystycznego uzyskanych w drodze zakupów, darowizn, zapisów, depozytów i badań terenowych;
  2. inwentaryzowanie, katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów i materiałów dokumentacyjnych;
  3. przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych;
  4. zabezpieczanie i konserwowanie zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczanie stanowisk archeologicznych;
  5. organizowanie i prowadzenie badań naukowych w zakresie dyscyplin reprezentowanych w Muzeum;
  6. organizowanie wystaw stałych i czasowych;
  7. prowadzenie działalności edukacyjnej;
  8. udostępnianie zbiorów do celów naukowych i edukacyjnych;
  9. opracowywanie i publikowanie katalogów, przewodników wystaw i rezultatów prac badawczych w zakresie dziedzin reprezentowanych w Muzeum;
  10. współdziałanie w upowszechnianiu kultury z instytucjami, organizacjami i stowarzyszeniami o podobnych celach.

 

Rozdział III
ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE

§ 7.

W skład Muzeum wchodzą następujące działy:

  1. Naukowo-Oświatowy z Biblioteką muzealną;
  2. Archeologiczny;
  3. Etnograficzny;
  4. Historyczny;
  5. Sztuki;
  6. Administracyjno-Gospodarczy;
  7. Finansowo-Księgowy.


§ 8.

Szczegółowy zakres zadań działów Muzeum określa regulamin organizacyjny nadany przez dyrektora Muzeum, po zasięgnięciu opinii organizatora oraz opinii działających w Muzeum organizacji związkowych i stowarzyszeń twórców.

§ 9.

  1. Muzeum zarządza dyrektor Muzeum.
  2. Dyrektora Muzeum powołuje i odwołuje Zarząd Powiatu Chojnickiego, w trybie określonym w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, ustawie o muzeach oraz w rozporządzeniu Ministra Kultury z dnia 19 października 2004 r. w sprawie ustalenia listy samorządowych instytucji kultury, w których wyłonienie kandydata na stanowisko dyrektora następuje w drodze konkursu (Dz. U. Nr 242, poz. 2422).

§ 10.

  1. Dyrektor zarządza całokształtem działalności Muzeum, czuwa nad mieniem Muzeum i jest za nie odpowiedzialny.
  2. Do zakresu działania dyrektora Muzeum należy w szczególności:
    • kierownictwo w sprawach naukowo-badawczych i edukacyjnych, administracyjnych, organizacyjnych, finansowych i gospodarczych;
    • nadzór nad zbiorami i majątkiem Muzeum;
    • reprezentowanie Muzeum na zewnątrz;
    • przedstawianie właściwym instytucjom i organizatorowi planów rzeczowych i finansowych, sprawozdań oraz wniosków inwestycyjnych;
    • zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę z pracownikami Muzeum oraz podejmowanie decyzji wynikających ze stosunku pracy;
    • nadzór nad redakcją wydawnictw muzealnych;
    • wydawanie regulaminów i zarządzeń wewnętrznych;
    • uczestniczenie w posiedzeniach Rady Muzeum.

§ 11.

  1. Przy Muzeum działa Rada Muzeum, zwana dalej „Radą”.
  2. Członków Rady powołuje i odwołuje Rada Powiatu Chojnickiego.
  3. Rada składa się z 7 osób.
  4. Rada działa w zakresie określonym w art. 11. ustawy o muzeach.

Rozdział IV
GOSPODARKA FINANSOWA

§ 12.

Działalność Muzeum finansowana jest ze środków przekazywanych przez Radę Powiatu Chojnickiego, środków własnych oraz pochodzących z innych źródeł.

§ 13.

  1. Muzeum prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
  2. Majątek Muzeum wykorzystuje się dla celów wynikających z zakresu działalności Muzeum.

§ 14.

Do składania w imieniu Muzeum oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch osób: dyrektora Muzeum i głównego księgowego lub osób przez nich upoważnionych.

§ 15.

Muzeum może prowadzić, jako dodatkową, działalność gospodarczą w celu finansowania działalności statutowej w zakresie zbieżnym z działalnością podstawową Muzeum.

Rozdział V
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 16.

  1. Połączenia, podziału lub likwidacji Muzeum może dokonać Rada Powiatu Chojnickiego na zasadach i w trybie przewidzianym w obowiązujących przepisach.
  2. Zmiany statutu mogą być dokonane w trybie określonym dla jego nadania.